Dieta norweska korzystna dla serc z północy

Helena Dolman

Naukowcy znaleźli alternatywę dla diety śródziemnomorskiej. Okazuje się, że dbać o serce można także stosując kuchnię norweską. O jej zaletach rozmawiano w trakcie tegorocznego kongresu European Society of Cardiology (ESC), który odbywał się na przełomie sierpnia i września w Barcelonie.

Autorzy badania przekonują, że racjonalna i zbilansowana dieta oparta na produktach dostępnych w określonym regionie może być alternatywą dla „najlepszej” dla serca diety śródziemnomorskiej. fot. Flickr (CC BY-SA 2.0)
Konieczność opracowania nowych standardów żywieniowych sprzyjających redukcji masy ciała oraz ograniczeniu ryzyka sercowo-naczyniowego wynikała z problemów z adaptacją diety śródziemnomorskiej do jadłospisu osób zamieszkujących obszary z chłodniejszym klimatem. Dieta norweska została opracowane we współpracy z kucharzami uznanej na świecie kopenhaskiej restauracji Noma, którzy w jadłospisie uwzględnili nordycką tożsamość, dostępność produktów w lokalnym środowisku oraz … porę roku.

Jak podkreślił Meinert Larsen z Uniwersytetu w Kopenhadze, opracowując dietę zwracano uwagę na to, by żywność była zgodna z porami roku po to, aby uniezależnić się od konieczności transportu produktów. Dodatkowym atutami diety norweskiej wskazywanym przez naukowca są walory smakowe dań oraz zawartość w nich witamin i składników mineralnych.

W przeprowadzonym badaniu skuteczności diety norweskiej w redukcji masy ciała uczestniczyło 181 mężczyzn i kobiet z wyraźną otyłością brzuszną (obwód talii dla mężczyzn> 94 cm, u kobiet >80 cm). Zostali oni losowo podzieleni na dwie grupy – pierwsza z nich licząca 113 pacjentów przez 26 tygodni stosowała ścisłą dietę norweską (z zachowaniem sezonowości produktów), natomiast druga (66 pacjentów) jadła potrawy kuchni duńskiej. Pacjenci gotowali sobie posiłki samodzielnie na podstawie książek kucharskich i produktów, które otrzymywali bezpłatnie. Wyniki po 26 tygodniach pokazały, że średnia utrata masy ciała u pacjentów stosujących dietę norweską wyniosła 4,7 (± 0,5) kg, natomiast w grupie jedzącej potrawy kuchni duńskiej utrata masy wynosiła średnio 1,5 (± 0,5) kg . Dodatkowo, w porównaniu do diety duńskiej dieta norweska pozwoliła zdecydowanie bardziej zredukować ciśnienia skurczowe (-5,1 mm Hg) i rozkurczowe krwi (-3,2 mm Hg). Komentujący wyniki badań dr Meinert Larsen podkreślił możliwy efekt populacyjny diety norweskiej – osiągnięte obniżenie ciśnienia krwi pozwala w długoterminowej perspektywie znamiennie zredukować śmiertelność sercowo-naczyniową w populacji.

Czym charakteryzuje się dieta norweska? Zawiera ona 15 grup żywności: owoców i warzyw (ze szczególnym uwzględnieniem jagód, kapusty, warzyw korzeniowych), ziemniaki, świeże zioła, rośliny i grzyby zebrane w środowisku naturalnym, orzechy, produkty pełnoziarniste, mięso z bydła i dziczyzny, ryby, skorupiaki i wodorosty. Wśród typowych receptur i przepisów są m.in. pieczony dorsz z selerem czy słodkowodny szczupak z grilla.