Akcja „Wsparcie dla szpitala”

Blisko 400 zarejestrowanych firm i darczyńców, setki tysięcy przekazanych produktów – to pierwsze efekty działania platformy www.wsparciedlaszpitala.pl, która ma na celu szybkie i sprawne skoordynowanie możliwości udzielenia szpitalom koniecznego w czasie pandemii wsparcia.

Potrzeby placówek są jednak nadal ogromne. Szpitale codziennie zgłaszają kolejne listy niezbędnych im artykułów. Twórcy platformy liczą, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu uda się wspomóc leczenie osób dotkniętych epidemią oraz zabezpieczyć zdrowie personelu medycznego. Aby tak się stało, konieczne są zgłoszenia nowych darczyńców, którymi mogą zostać zarówno firmy, jak i osoby prywatne.

Do grona darczyńców w projekcie „Wsparcie dla szpitala” mogą dołączyć zarówno duże, jak i mniejsze przedsiębiorstwa, jak np. restauracje czy zakłady kosmetyczne, a także osoby prywatne. Obecnie w systemie jest już zarejestrowanych 224 szpitali oraz jednostek pogotowia ratunkowego z całej Polski. Zgłoszone przez nich zapotrzebowanie liczy obecnie ponad 1,5 mln sztuk najróżniejszych artykułów. Szpitale najczęściej proszą o odzież ochronną, maski, przyłbice, środki odkażające, gogle, materiały BHP, wyposażenie medyczne czy żywność.

Aby dołączyć do akcji wystarczy zarejestrować się na stronie wybierając jedno z dwóch kont:

„Darczyńca” – dedykowane dla małych oraz średnich firm i osób prywatnych

„Firma” – przeznaczone dla dużych przedsiębiorstw oraz korporacji

Wysoka przejrzystość i intuicyjność strony pozwala użytkownikom na łatwe przejście przez proces rejestracji oraz umożliwia bieżący wgląd do listy produktów, o które proszą poszczególne placówki. Jeśli darczyńca ma możliwość przekazania wskazanych artykułów do danego szpitala, oznacza to w systemie. Następnie otrzymuje kontakt ze strony lokalnego koordynatora, który przejmuje na siebie wszelkie kwestie logistyczne. Po otrzymaniu produktów szpital potwierdza otrzymanie w systemie. To z jednej strony pokazuje darczyńcom, że przekazane przez nich artykuły dotarły, a z drugiej każda dostawa aktualizuje ilość potrzebnego wsparcia zmniejszając je o już dostarczone produkty. W ten sposób prezentowane na platformie potrzeby są bieżące.

– Poprzez stworzenie platformy zależało nam na zapewnieniu zorganizowanego i ustrukturyzowanego programu wsparcia dla polskiej służby zdrowia. Aby taki system zdał egzamin zarówno dla współpracujących z nami szpitali, jak i włączających się darczyńców musi być transparentny. Dlatego właśnie zarówno placówki medyczne, jak i darczyńcy, mają pełen dostęp do ścieżki pomocy: od zgłoszenia po dostarczenie. Tylko w taki sposób możemy budować wiarygodność projektu – mówi Jakub Tabędzki, szef zespołu Clorce, architekt oraz autor rozwiązań informatycznych w projekcie.

Mimo tego, że sercem całego projektu jest platforma zbudowana na zaawansowanym systemie informatycznym, to kluczowym filarem inicjatywy są lokalni koordynatorzy, którzy odpowiadają za realizację zbiórek i przekazanie produktów do szpitali. To oni są „łącznikiem” między darczyńcami, którzy przekazują artykuły, a szpitalami, które na ich dostarczenie czekają. Duże przedsiębiorstwo, rejestrując się na stronie jako firma, ma możliwość wyboru między współpracą z koordynatorem a bezpośrednim kontaktem ze szpitalem.

– To właśnie lokalni koordynatorzy, napędzają tę inicjatywę, wykazując przy tym ogromny entuzjazm i chęć pomocy. Obecnie mamy ponad 180 zweryfikowanych i dokładnie przez nas przeszkolonych koordynatorów, którzy aktywnie reagują na wszelkie zgłoszenia, odpowiadając za proces dystrybucji produktów: we właściwej ilości, do właściwej placówki. Koordynatorem może zostać każdy – wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy na naszej stronie, aby dołączyć do wspólnej walki – dodaje dr Jakub Jasiczak, należący do grona inicjatorów platformy.