Zadbaj o swój mózg

Mózg to prawdziwe „centrum dowodzenia”! Od niego zależy sprawność ludzkiego organizmu oraz jakość życia. Co roku 18 marca obchodzony jest jako Europejski Dzień Mózgu. Jak zadbać o mózg, by w dobrej formie służył nam jak najdłużej?

– Bardzo ważny jest zdrowy styl życia oraz unikanie używek, które w szybkim tempie niszczą „szare komórki”. Oczywiście, i w tym przypadku niezwykle istotne są także badania profilaktyczne, które pozwalają w porę zareagować, gdy zaczyna dziać się coś złego – przypomina Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Ludzki mózg nadal fascynuje naukowców. Jego możliwości, choć szeroko opisywane, wciąż nie są do końca zbadane. Mózg pozwala nam widzieć, słyszeć, czuć, mówić i gromadzić informacje. To on kontroluje pracę innych organów. Ma potężne możliwości, choć sam jest niewielki i delikatny.

Głowa pod ochroną
Narażanie mózgu na wstrząsy może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Podczas jazdy na rowerze, rolkach, czy nartach nie wolno zapominać o kasku. Na szczególną uwagę zasługują dzieci. Ich mózgi są mniejsze i delikatniejsze.

Mniej kalorii, więcej warzyw
Dieta z ograniczoną liczbą kalorii pozytywnie wpływa nie tylko na naszą sylwetkę, ale także usprawnia pracę mózgu. Zaleca się spożywanie węglowodanów złożonych występujących m.in. w produktach zbożowych (razowe pieczywo, pełnoziarniste makarony, brązowy ryż, kasze, naturalne płatki zbożowe, otręby). Zalecane są także oleje roślinne, bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Dobroczynny wpływ na mózg mają ryby! Zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które zmniejszają ryzyko wystąpienia demencji czy udaru. Nieocenione są antyoksydanty zawarte w warzywach i owocach. Ich spożycie zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów oraz zaburzeń funkcji poznawczych. Warzywa i owoce dostarczają także witamin i minerałów koniecznych dla pracy mózgu.

Zakazane używki
Zabójcami szarych komórek są używki. Alkohol, papierosy, narkotyki, dopalacze niszczą mózg w zastraszającym tempie i to często nieodwracalnie.

Trening to podstawa
Mózg należy trenować i to od urodzenia do złotej jesieni. Czytanie książek, rozwiązywanie krzyżówek, nauka języków, zdobywanie wiedzy, rozwijanie pasji… Naukowcy udowodnili, że ćwiczenia umysłowe i zdobywanie nowych umiejętności warunkuje powstawanie nowych połączeń nerwowych, dzięki czemu mózg dłużej cieszy się sprawnością.

Aktywne ciało
Na kondycję mózgu wpływa aktywność fizyczna całego ciała. Uprawianie sportu reguluje prawidłowy dopływu krwi do mózgu, dotlenia, ogranicza poziom stresu, który osłabia pamięć i potęguje ryzyko wystąpienia depresji. Fizyczny wysiłek przyczynia się także do uwalniania hormonów szczęścia. A szczęśliwi żyją dłużej.

Myślimy tylko pozytywnie
Pozytywne myślenie, co zostało udowodnione, może zdziałać cuda. Optymizm pozwala skuteczniej walczyć z chorobami. Choć nie zawsze jest to proste, warto pamiętać, że nie ma sytuacji bez wyjścia. Śmiejmy się częściej, bądźmy życzliwi dla innych. Radośni żyją dłużej i to w dobrej kondycji.

Przez ostatni tydzień w wielu miastach w Polsce organizowane są wykłady na temat mózgu, jego możliwości oraz zagrożeń. Celem Europejskiego Dnia Mózgu, który przypada na 18 marca, jest propagowanie świadomości o tym, że o mózg, tak jak o każdy organ ciała, należy dbać.

– Mózg i cały układ nerwowy człowieka, narażony jest na wiele chorób: choroba Alzheimera, padaczka, udar… Nasz sposób i styl życia ma ogromny wpływ na zdrowie mózgu. Nie możemy jednak zapominać o konieczności badań profilaktycznych, okresowej kontroli ciśnienia tętniczego krwi, morfologii poziomu glukozy, cholesterolu…, które pozwalają w porę wykryć zagrożenie i rozpocząć leczenie – mówią lekarze PPOZ.