Antykoncepcja hormonalna a rak piersi

TYDZIEŃ WIEDZY O SEKSIE I ANTYKONCEPCJI

Liczne badania dowiodły, że stosowanie hormonalnych pigułek antykoncepcyjnych zwiększa ryzyko zachorowania na raka piersi. Ostatnia analiza sugeruje, że ryzyko to dotyczy wyłącznie kobiet przyjmujących pigułki w ostatnim czasie (tj. mija po pewnym czasie od odstawienia tabletek antykoncepcyjnych), a także zależy od rodzaju zażywanych pigułek.

Analizę, której wyniki opublikowano w najniwszym (sierpniowym) wydaniu Cancer Research, przeprowadzili naukowcy z Fred Hutchinson Cancer Research Center w Seaatle w USA. Wykorzystano do niej dane od 1 102 kobiet, które stosowały antykoncepcję hormonalną i w latach 1990-2009 zachorowały na raka piersi oraz 21 952 zdrowych kobiet także stosujących pigułki antykoncepcyjne. Dane pochodziły z elektronicznych kartotek aptecznych, a zatem były bardziej wiarygodne niż te pochodzące z ankiet samodzielnie wypełnianych przez kobiety standardowo wykorzystywanych w dotychczasowych badaniach.
Okazało się, że kobiety stosujące pigułki antykoncepcyjne w danym momencie lub w niedalekiej przeszłości (co najmnniej jedno wykupione opakowanie tabletek w ciągu ostatniego roku) są aż o 50 proc. bardziej narażone na zachorowanie na raka piersi niż kobiety, które stosowały tabletki antykoncepcyjne dawniej w swoim życiu oraz te, które nie stosowały ich wcale.
Ponadto wykazano, że największy wzrost ryzyka wystąpienia raka piersi wiąże się ze stosowaniem tabletek zawierających wysokie dawki estrogenu, a także tzw. tabletek trójfazowych.
Źródło: Cancer Res. 2014 74; 4078. doi: 10.1158/0008-5472.CAN-13-3400.