FAKTY | kk | 24 lipca 2017, 9:36

Dieta roślinna może zwiększać ryzyko chorób serca

Naukowcy stwierdzili, że nie każda dieta roślinna przynosi korzyści zdrowotne.
fot. pixabay.com

Panuje przekonanie, że dieta oparta na roślinach odgrywa istotną rolę w profilaktyce chorób serca. Jednak naukowcy stwierdzili, że nie każda dieta roślinna przynosi korzyści zdrowotne. Okazuje się, że niektóre z nich mogą wyrządzić więcej szkód.

Specjaliście niejednokrotnie dostrzegali korzyści zdrowotne płynące ze stosowania diety na bazie roślin. Zauważono, że takie diety potrafią załagodzić lub zapobiec objawom wielu chorób, np. otyłości, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy i chorób serca.

W Stanach Zjednoczonych, według danych Centers for Disease Control and Prevention (CDC), ok. 610000 ludzi umiera z powodu chorób serca. Jako czynnik predysponujący do rozwoju chorób serca CDC podaje sposób odżywania.

Wcześniejsze badania koncentrowały się wyłącznie na korzyściach płynących ze stosowania diety roślinnej, która obejmuje ziarna, rośliny strączkowe, owoce i warzywa w ramach profilaktyki choroby wieńcowej serca. Analizowano również, że dieta roślinna jest skuteczna dla osób borykających się z chorobą niedokrwienną serca i zaczęto zalecać spożywanie warzyw i roślin, aby jej zapobiec.

Aktualne badanie skupiło się zarówno na korzyściach i zagrożeniach diety roślinnej. W badaniu wzięły udział osoby z trzech innych badań. Wśród uczestników znalazło się 166030 kobiet i 43259 mężczyzn. Uczestnicy byli kontrolowani przez ponad 20 lat. Do oceny ich stylu życia, historii medycznej i zachowań zdrowotnych używano dwuletnich kwestionariuszy.

Spośród zdrowej populacji poddanej obserwacji zauważono, że 8631 osób stwierdzono chorobę wieńcową serca. Badacze zauważyli również, że wcześniejsze badania nie uwzględniały różnic diet wegetariańskich pod kątem rodzaju spożywanej żywności, jej korzyści lub wad.

Naukowcy postanowili skupić się na tym zagadnieniu i wyróżnili trzy rodzaje diet roślinnych:
•    dieta roślinna, która w 100% nie wykluczała spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego,
•    dieta całkowicie oparta na roślinach, ale wyłącznie zdrowej żywności (warzywa, owoce, całe ziarna)
•    dieta roślinna składająca się z niezdrowej żywności, np. słodycze, napoje gazowane, rafinowane ziarna.

Na podstawie podziału diet zauważano, że u osób, które bazowały wyłącznie na zdrowej żywności roślinnej, ryzyko wystąpienia chorób serca się zmniejszyło. Natomiast osoby pozostające na diecie roślinnej, ale odżywiające się w sposób nieprawidłowy, przyczyniały się tym do negatywnego wpływu na serce.

Dr Williams, która należy do zespołu badawczego, podziela dowody zebrane w badaniu i uważa, że istotne jest, aby specjaliści zalecali swoim pacjentom, odpowiednie produkty pochodzenia roślinnego.

Źródło: medicalnewstoday


Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki. Rozumiem